null

Att få kontakt

Vi vill göra vården ännu mer tillgänglig genom att skapa en gemensam ingång. Om du vill ha ditt besök via chatt, telefon, videosamtal eller fysiskt ska vara upp till dig utefter dina behov. Vi vill särskilt skapa trygghet för äldre som söker vård genom att de alltid ska kunna komma fram – utan knappval.

Därför vill vi...

  •  Ha en direktlinje till vården för de äldre.
  •  Att du ska få hjälp när du söker vård, inte hänvisas vidare.
  •  Göra det lika enkelt att besöka vården digitalt som fysiskt.

Att få kontakt med vården ska vara enkelt. Vården ska inte bara vara tillgänglig de tider som du behöver den utan också på det sätt som passar dig bäst, oavsett om det är fysiskt eller digitalt. Vi arbetar för att skapa en sammanhängande plattform där du har en väg in i vården istället för att hänvisas till olika enheter.

Vi tror att det är särskilt viktigt för dig som äldre att känna trygghet och veta att du alltid kan komma fram och få prata med någon. Vi värdesätter den tryggheten och vill att du som är i behov av det ska kunna få ett direktnummer dit du kan ringa utan att behöva gå via knappval och telefonslussar.

Valfrihet inom vården är viktig. Vi vill ge dig möjlighet att söka vård på dina villkor och vill därför stärka upp den digitala vården. Inte för att ersätta den fysiska vården, utan som ytterligare en väg in till vården. För dig som bor på landsbygden och har långt till en vårdcentral, eller på annat sätt har svårt att förflytta dig är det en trygghet att kunna få ett besök digitalt.

Ett annat sätt att söka vård på dina villkor är genom en egenremiss, där du själv kan remittera dig direkt till en specialistmottagning och få din remiss bedömd på samma sätt som om den kom från en läkare.